Afdrukken

Een band monteren

Een band monteren op een wiel is het werk van een professional. Loop het risico niet om het zelf te willen doen!

Onthou u van het monteren of demonteren van de band op de velg zonder de gepaste opleiding en het gepaste materiaal. Vertrouw dit werk toe aan professionals.

Uw detailhandelaar zal de aanbevelingen van de constructeur in acht nemen bij de keuze van de banden, de band zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant vooraf controleren en de procedures inzake montage en demontage in acht nemen.

Daarnaast zal uw detailhandelaar met zorg de volgende prestaties verrichten om uw veiligheid en de lange levensduur van uw banden te waarborgen:

Bewaar het evenwicht!

Dankzij deze operatie, die noodzakelijk is telkens wanneer banden worden gemonteerd, worden trillingen gesupprimeerd. Zo slijten uw band”n minder snel, net zoals de ophangingssystemen, de stuurinrichting en de kogellagers.

Het ventiel vervangen

Het ventiel is een zeer belangrijk onderdeel van de band. Via het ventiel kan de bandenspanning worden gecontroleerd en kan de band worden opgepompt. Het ventiel draagt ook bij aan de waterdichtheid dankzij de ventieldop die de binnenkant beschermt tegen het binnendringen van stof en vocht. Controleer dus goed bij uw bandenverdeler dat hij de ventielen vervangt bij het vervangen van banden.

Uitlijnen van de trein en van de geometrie

Wanneer uw verdeler een abnormale slijtage van uw oude banden vaststelt, kan hij u voorstellen de uitlijning van de trein en van de geometrie af te stellen. Dankzij deze bijkomende prestatie kan u elke onregelmatige of abnormaal snelle slijtage van uw nieuwe banden voorkomen.

Montage van nieuwe banden of minst versleten banden achteraan

Wanneer u slechts twee van de vier banden vervangt, ongeacht of u een auto met voor- of achterwielaandrijving hebt, raden we u aan de nieuwste banden op de achtertrein te monteren. Dit zal zorgen voor meer veiligheid in geval van onvoorziene of moeilijke situaties (noodremmanoeuver, scherpe bocht, ...), vooral op nat wegdek. Bij tal van tests is namelijk aangetoond dat het makkelijker is de voortrein onder controle te houden dan de achtertrein.

De banden vooraan slijten over het algemeen sneller dan de banden achteraan, vooral bij voorwielaangedreven auto’s (die het merendeel van de huidige auto's vertegenwoordigen).