De duurzaamheidsaanpak van KLEBER
De milieu-impact van banden
Als onderdeel van de Michelin Groep wordt onze milieubenadering gekenmerkt door het rekening houden met de volledige levenscyclus van de verkochte producten en diensten. Van de inkoop van grondstoffen tot aan het einde van de levensduur van het product, nemen we de nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat hulpbronnen op verantwoorde wijze worden gebruikt en de milieu-impact gedurende de hele levenscyclus wordt verminderd.
Sustainable Mobility Sustainability Kleber

Duurzame mobiliteit
Mobiliteit is een universeel recht waar iedereen van moet kunnen genieten en dat Kleber wil behouden en verduurzamen. We werken aan innovatie om mobiliteit steeds veiliger, toegankelijker, efficiënter, met maximale prestaties en minimaal verbruik van middelen en met minder impact op het milieu te maken.
Beter rijden, voor een veiligere planeet
Wist u dat de bandenindustrie onze planeet net zo sterk beïnvloedt als de luchtvaart? Aangezien 84% van de milieu-impact van een band tijdens het rijden plaatsvindt, is uw bandenkeuze echt belangrijk. Niet alle banden zijn gelijk.
Het is belangrijk om de uitdagingen van onze planeet aan te pakken en het is een win-winsituatie voor consumenten, want met energiezuinigere banden die langer meegaan, staan er ook economische voordelen op het spel.
We zijn vastbesloten om snel te handelen met doelstellingen op deze pijlers voor 2030, terwijl we de hoge prestaties die onze consumenten verwachten van Kleber-banden behouden. Bovendien werken we samen om de industrie beter te betrekken bij deze ambities. Door dit te doen, zorgen we ervoor dat onze acties impactvol en waardevol zijn en een betekenisvolle verandering voor de planeet teweegbrengen.
conducir mejor - Kleber Sostenibilidad

Om beter te begrijpen hoe het kiezen van de juiste band voor uw auto ons leven wereldwijd beïnvloedt en helpt, moeten drie belangrijke vragen worden gesteld:
1. Hoe dragen banden bij aan de CO2-uitstoot?
De belangrijkste oorzaak van CO2-uitstoot is de gebruiksfase. Als een auto rijdt, verbruikt hij brandstof en bij de verbranding van deze brandstof wordt CO2 uitgestoten, wat bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Ongeveer 20% van de energie van een auto wordt gebruikt (en verspild!) door de banden, omdat ze vervormen wanneer ze in contact komen met de weg. Daarom kunnen banden met een betere energie-efficiëntie helpen om minder CO2 uit te stoten tijdens het rijden.
Kleber SUV - Kleber Sostenibilidad

2. Welke hulpbronnen gebruiken banden?
Banden worden gemaakt van honderden materialen, waarvan vele eindige hulpbronnen zijn zoals olie, silica en staal. Het belangrijkste milieuvoordeel van een product is het vermogen om zo lang mogelijk effectief te presteren. Daarnaast kan het gebruik van meer gerecyclede en hernieuwbare materialen helpen de winning van fossiele grondstoffen te verminderen.
kleber tyre

3. Waarom geven banden deeltjes af?
Als banden over de weg rollen, slijten ze. De wrijving genereert banden- en wegslijtagedeeltjes (TRWP) door slijtage. Deze deeltjes zijn er in verschillende maten en worden momenteel bestudeerd om hun potentiële impact op ecosystemen en de menselijke gezondheid beter te begrijpen. Een verbeterde slijtage van banden kan deze slijtagedeeltjes in het milieu minimaliseren.
Kleber coche - Kleber Sostenibilidad

Ambities & engagementen
We zetten ons in om onze impact op de planeet te verminderen op drie gebieden: de strijd tegen de opwarming van de aarde, het behoud van natuurlijke hulpbronnen en de bescherming van de biodiversiteit. Hiervoor hebben we ambities voor de middellange en lange termijn gedefinieerd.Onze acties worden geleid door een milieubeleid dat op Groepsniveau wordt vastgesteld.
ac nl exp
tyreimg

Wat kunt u doen als uw band het einde van zijn levensduur heeft bereikt?
Er zijn twee oplossingen beschikbaar voor gebruikers om hun autobanden in te leveren wanneer ze versleten zijn:
- In de werkplaats waar de nieuwe banden worden gemonteerd
- Bij een recyclingcentrum
etrma 2x

Inzicht in recycling in de bandenindustrie
In Europa wordt jaarlijks een groot aantal versleten banden ingezameld en verwerkt via verschillende recycling- en terugwinningsprocessen. Het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om deze banden te beheren om hun impact op het milieu te beperken.
Volgens de European Tyre & Rubber Manufacturers Association (ETRMA) werd in 2019 95%* van de versleten banden ingezameld en gebruikt voor materiaalrecycling of terugwinning van energie.
*Source https://www.etrma.org
blackcycle

KLEBER's inzet voor bandenrecycling
KLEBER maakt deel uit van het Blackcycle*-project. Dit project brengt 7 industriële partners, 5 onderzoeks- en ontwikkelingsorganisaties en een innovatiecentrum samen binnen een Europees consortium, gevestigd in 5 landen. Dit project heeft tot doel een circulaire economie rond banden tot stand te brengen door een nieuw productieproces te ontwerpen waarmee nieuwe banden kunnen worden gemaakt op basis van gebruikte banden.
*als onderdeel van de Michelin-groep. Het Blackcycle-project wordt gecoördineerd door Michelin. Dit project heeft financiering ontvangen van het Horizon 2020 onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie voor onderzoek en innovatie.
howtyresarerecycled

Hoe worden banden gerecycled?
Het recyclen van banden is een belangrijk gebied van vooruitgang voor deze industrie en er zijn verschillende manieren om dit te doen, bijvoorbeeld:
• Rubberpoeder van afgedankte banden, verwerkt in het asfalt: het gemodificeerde asfalt profiteert zo van de eigenschappen van rubber zoals elasticiteit en geluidsabsorptie.
• Gebruik van versleten banden in staalfabrieken:geshredderde banden kunnen worden gebruikt in staalfabrieken die zijn uitgerust met elektrische vlamboogovens om kolen of schroot te vervangen.
• Oplossingen voor terugwinning door pyrolyse/thermolyse: warmtebehandelingstechnologieën zoals pyrolyse, thermolyse en vergassing behoren tot de opkomende oplossingen voor het recyclen van banden aan het einde van hun levensduur.