You are using a web browser not supported
You are using a website browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intented. This may result in strange behaviors when browsing round. Use or updgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website
IE
firefox 66+
chrome 72+
edge 17+
safari 12+
opera 58+

 

Bandenonderhoud

 

 

 


De bandenspanning bepalen

 

Zorg voor de juiste bandenspanning!

 

Banden met de juiste bandenspanning zorgen voor meer veiligheid, een hoger kilometerrendement en een optimaal brandstofverbruik.

Controleer de druk van de banden in koude toestand (banden waarmee minstens 2 uur niet is gereden of waarmee minder dan 3 km is afgelegd bij lage snelheid). Wanneer de banden warm zijn op het ogenblik van de controle (indien u in de loop van de afgelopen twee uur hebt gereden of enkele kilometers bij lage snelheid hebt afgelegd), voeg dan 0,3 bar toe aan de aanbevolen bandenspanning.

Laat warme banden overigens nooit leeglopen. Controleer de bandenspanning, niet alleen om uw veiligheid te vergroten, maar ook om geld te besparen en de levensduur van uw banden te verlengen!

Wanneer u de autosnelweg neemt of zware ladingen vervoert, vergeet dan niet om de bandenspanning aan te passen en volg de voorschriften van de constructeurs (gebruikshandleiding, sticker in de wagen).

De controle van de bandenspanning moet minstens één keer per maand of vóór elke lange reis worden uitgevoerd.

Vergeet niet het reservewiel te controleren!

Om problemen tijdens het rijden met onvoldoende opgepompte banden te vermijden, spoor dan eventuele problemen op voor het te laat is. De juiste bandenspanning is de druk die gezamenlijk wordt bepaald door de bandenfabrikant en de constructeur van het voertuig. Deze aanwijzingen zijn terug te vinden in de gebruikshandleiding van het voertuig of op een sticker dat in het voertuig is aangebracht (portier / brandstofklep / handschoenkastje, enz.).

Ook indien de band gevuld is met stikstof dient u de bandenspanning regelmatig te controleren.

 

 

In geval van een lekke band

 

 

Een lekke band komt altijd op het allerslechtste moment! Met het nemen van enkele voorzorgsmaatregelen wordt de pijn enigszins verlicht.

 

Een lekke band is altijd een beproeving voor de bestuurder. Hieronder vindt u enkele adviezen om u het leven in dit geval iets te vereenvoudigen :

  • Bewaar altijd een paar handschoenen in uw koffer.
  • Voorzie ook een grote vuilniszak om de lekke band in op te bergen, vooral wanneer deze vol modder hangt!
  • Voorzie een plankje om te vermijden dat de krik wegzinkt wanneer de grond te zacht is
  • Vet de bevestigingsmoeren heel lichtjes in om het loosdraaien van de schroeven te vergemakkelijken.
  • Rij nooit te snel met het reservewiel. Het heeft misschien niet de juiste bandenspanning, wat zorgt voor een verminderde wegligging.
  • Let erop dat u het wiel stevig vastschroeft. Zoniet loopt u het risico dat de remschijven vervormen en het bevestigingssysteem wordt beschadigd. Een stevig vastgeschroefd wiel zorgt ook voor een gemakkelijke demontage!
  • Om er zeker van te zijn dat de wielen allemaal perfect zijn vastgeschroefd, is het aanbevolen een momentsleutel te gebruiken. Dit instrument maakt het mogelijk de schroefkracht op de schroeven te doseren. Mocht u er geen hebben, ga dan naar de dichtstbijzijnde verdeler om de wielen te laten controleren.
  • Na de herstelling en het opnieuw monteren, laat het wiel uitbalanceren.

 

Wanneer een band vervangen

 

 

Wanneer u regelmatig de slijtage van uw banden controleert, kunt u uw veiligheid op de weg waarborgen. 

Opgelet: wacht niet tot u een lekke band hebt om uw banden te vervangen!

 

Wanneer u met versleten banden op een nat wegdek rijdt, versterkt u het verlies aan grip, vergroot u de remafstand en loopt u het risico op aquaplaning.

Hoe regelmatig de slijtage van uw banden controleren?
Controleer de slijtage-indicatoren die zich in het midden van het loopvlak (het gedeelte van de band dat contact heeft met de weg) bevinden. Wanneer de resterende hoogte van het rubber van de slijtage-indicator het niveau van dit merkteken bereikt, heeft de band de wettelijke slijtagelimiet van 1,6 mm bereikt.Wanneer uw banden versleten zijn en u ze gaat vervangen, vergeet dan niet de oude banden te recyclen door ze terug te brengen naar uw bandenverkoper.

In sommige landen, die over een specifieke winterregelgeving beschikken, kan de minimale hoogte van de winterbanden verschillend zijn. Controleer of uw voertuig aangepast is aan de regelgeving die van kracht is in het land dat u bezoekt.

 

Er bestaan evenwel gevallen waarbij het vervangen van banden noodzakelijk, en zelfs verplicht is:

  • Ingeval de specialist na een lekke band een beschadiging ontdekt.
  • Wanneer de band niet in overeenstemming is met de uitrustingsvoorschriften van het voertuig: onjuiste afmeting, lagere snelheidscode dan diegene zoals voorzien door de constructeur, lagere belastingsindex dan diegene zoals voorzien door de constructeur, onjuiste categorie (toerisme / bestelwagen).
  • Wanneer de band een abnormale slijtage vertoont.
  • Wanneer er tekenen zijn die wijzen op veroudering.
  • Wanneer er inkepingen of vervormingen aanwezig zijn die mogelijk de veiligheid in het gedrang brengen.

Aarzel niet om in geval van twijfel u tot uw KLEBER-vertegenwoordiger te richten. Hij zal u alle nodige informatie verschaffen.

 

 

KLEBER banden

Zomerbanden, winterbanden, all-season banden: kies de juiste banden om veilig te kunnen rijden.